Zoeken
  • Arnold

Branding en huisstijl 101

Bijgewerkt op: 17 okt 2020

Heel beknopt uitgelegd omvat een huisstijl alle stijlgerelateerde elementen van een bedrijf dat aan het publiek wordt laten zien. De visuele of grafische aspecten maken hier deel van uit. Denk aan logo’s, kleurenpallet, afbeeldingen en lettertypes. Maar ook niet grafische componenten kunnen deel uitmaken van een huisstijl. De schrijfwijze, de schrijfstijl die wordt gebruikt bij alle communicatie kan ook onderdeel zijn van huisstijl.


Een sterke huisstijl vormt een belangrijk onderdeel van – misschien wel het belangrijkste onderdeel – van branding. Branding omvat het uitoefenen van invloed en controleren van associaties van een bedrijf die ten goede komen voor het bedrijf. Misschien een vage omschrijving, maar branding is veel breder dan een huisstijl. Emotie, associaties, gevoelens en gedachtes zijn een aantal zaken waar branding invloed op heeft. Wanneer een bedrijf goede branding heeft, zal het bedrijf in kwestie geassocieerd worden met bepaalde kenmerken, wat de reputatie en populariteit alleen maar bevordert.


Hoewel volledige controle over een merk niet mogelijk is, kunnen weloverwogen ontwerpen, advertenties en marketing dit grotendeels beinvloeden. Bedrijven kunnen hun visies, missies en waar zij voor staan naar buiten brengen op een manier waar zij controle over hebben. De kracht van branding moet niet onderschat worden, daar je veel mee kunt bereiken.


Wat is goede branding?


Een sterke branding motiveert je team en geeft richting

Werknemers willen meer dan alleen werken. Zij willen iets om naar toe te werken. Een bedrijf met een sterk merk heeft positieve invloed om de toewijding van haar werknemers. Wanneer zij de missie van het bedrijf of afdeling begrijpen, zullen zij meer geneigd zijn om dezelfde trots te dragen en dag in dag uit werken om de missie te volbrengen. Een goede branding is duidelijk en laat werknemers weten hoe te gedragen om de doelstellingen te halen.


Een mooi voorbeeld van een succesverhaal is die van Airbnb, een veel gedeeld verhaal in de marketingwereld en een die je misschien wel eens voorbij hebt zien komen. Airbnb’s samenwerking met DesignStudio kun je een succes noemen, daar Airbnb gelukt is een sterke een visueel mooie campagne uit te voeren waarbij het communitygevoel centraal stond.


Een sterk merk resulteert in loyale klanten

Mensen houden ervan om te delen waar ze van houden, ook merken. Het genereert referenties en mond-op-mond reclame – de beste reclame die kunt hebben. Ook zijn mensen geneigd om met merken samen te werken of te gebruiken, waar ze meer bekend mee zijn. Als jouw branding consistent is en makkelijk is te herkennen, dan zullen zij comfortabel zijn met hun keuze voor jouw producten en diensten.


De grootste keten van koffiehuizen Starbucks is een goed en bekend voorbeeld. Terwijl hun cafés vol zitten met millenials, focust Starbucks op een stijlvol ontwerp, gezellige sfeer en klantvriendelijke service om in al hun 31 duizend koffiehuizen een consistente ervaring voor hun klanten te verzorgen. Dit resulteerde in grote en loyale vaste kringen van bezoekers, iets waar Starbucks flink van profiteert.


Een sterk merk voegt waarde toe aan je product

Het onderscheidt je van je concurrenten door herkenning en het verduidelijkt de verwachtingen van je klanten. Een belangrijk aspect is om de nadruk te leggen op het verschil tussen jou en wat de rest van de markt te bieden heeft. Effectieve branding versterkt je merk door het toevoegen van een karakter en verwachting. Door voor een bepaalde emotie te gaan, kan je merk langdurig in de hoofden van je klanten zitten – en dat is vaak toch je doel.

Een bekend voorbeeld is het merk Coca-Cola. Dit bedrijf benadrukt de lifestyle dat bij hun drankje past. In al hun marketinguitingen is het kopen van cola niet alleen een actie (en hun doel), maar een heuse beleving voor klanten. Eentje die familie en vrienden bij elkaar brengt, het delen (sharing) stimuleert en blijheid brengt. Door deze associaties in emotie en gevoelens onder te brengen, maakt Coca-Cola hun merk universeel en begrijpelijk voor verschillende culturen en talen.



Hoe ontwerp je een merk?


Bedenkt een strategie

Hoe verwoord je je merk aan iemand? Wat je elevator pitch? Je moet in staat zijn om in een paar woorden of korte zinnen uit te leggen waarom mensen in jouw merk moeten investeren. Mensen zullen kopen waar je merk voor staat.


Definieer je waarden

Je waarden zijn je drijfveren, wat je belangrijk vind en waarom je dit doet. Van buiten af is dit wat wordt ervaren vanuit een klantperspectief. Van binnenuit zijn dit de belangrijkste aspecten die consistent zullen zijn in het gehele bedrijf.


Creëer een identiteit

Denk aan de personaliteit en karakter van je bedrijf. Dit is hoe je merk zich zult verbinden met je klanten en hoe mensen naar je merk kijken. Een huisstijl is hier onderdeel van, met passende kleuren, vormen, patronen en afbeeldingen.

20 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven