Zoeken
  • Arnold

Wat is een sterke logo?

Net als bij het bakken van een geweldige cake, zijn er veel belangrijke ingrediënten die nodig zijn om het perfecte merk te ontwerpen.

Hoewel uw bedrijfsvisie, klantpersonages en merkdoel de smaken en stijlen bepalen die u voor de organisatie gebruikt, zullen sommige elementen van fundamenteel belang zijn voor elk bedrijf. Je hebt bijvoorbeeld altijd een geweldige merknaam, een sterke USP en natuurlijk een fantasierijk en relevant logo-ontwerp nodig.

Voor veel bedrijven zijn goede logo's wat klanten gebruiken om een ​​merk te definiëren. Beroemde merklogo's zijn meer dan alleen een grafische weergave van een bedrijf, ze zijn een symbool voor uw bedrijf en een badge die uw waarden als organisatie vertegenwoordigt.

Omdat het eenvoudige, visuele markeringen zijn, zijn logo's gemakkelijker te onthouden dan namen en verhalen, maar ze kunnen net zo effectief zijn bij het ontwikkelen van herkenning voor uw bedrijf. Ze helpen uw gewaardeerde klanten immers om uw diensten en producten onmiddellijk te identificeren. De kans is groot dat je een paar bekende bedrijfslogo's al uit je hoofd kent - van de gedurfde typografie van het merk Coca-Cola tot de onvergetelijke Nike “swoosh”.

De vraag is: wat maakt een goed logo zo memorabel? Hoe hebben de beroemde merklogo's die we vandaag dierbaar zijn, hun plaats verdiend in de harten en geesten van een generatie loyale klanten?

In de huidige reis door visuele branding gaan we enkele van de 'beste van het beste' onderzoeken als het gaat om beroemde logo's, om te ontdekken wat de meeste goede logo's gemeen hebben en wat je kunt leren van innovators op het gebied van imago.

"Goede logo's" definiëren: wat maakt een afbeelding geweldig?

________________________________________

In een zee van moderne bedrijven die om aandacht strijden, kunnen goede logo's het baken zijn waarmee uw organisatie zich onderscheidt. Een logo is tenslotte het gezicht van uw bedrijf en het is vaak het eerste dat een klant onthoudt wanneer hem wordt gevraagd om uw merk te herinneren.

Beroemde logo's zijn effectief omdat ze de perfecte combinatie zijn van visuele communicatie en merkpersoonlijkheid. Uw logo is meer dan zomaar een willekeurige afbeelding die u op uw website en marketingcampagnes plaatst - goede logo's zijn een van de elementen waaruit uw volledige merkidentiteit en de reputatie die u gedurende de hele levensduur van uw bedrijf met u mee wilt dragen.

Dus, wat maakt een goed logo? Het antwoord op die vraag hangt af van wie je het vraagt. Wij zijn van mening dat goede logo's ten minste enkele van de volgende kenmerken moeten hebben.

Goede logo's zijn 'gedenkwaardig'

________________________________________

Een logo is een afbeelding die u in de gedachten van uw klanten wilt laten verschijnen wanneer ze op zoek zijn naar een oplossing voor een probleem dat u kunt oplossen. Onthoudbaarheid is de kwaliteit die ervoor zorgt dat uw merk "voor de geest" blijft voor uw consument, ongeacht hoeveel nieuwe bedrijven er op de markt komen.

Idealiter zou uw logo krachtig genoeg moeten zijn dat uw klanten niet alleen de vorm onthouden, maar ook waar het voor staat. Beroemde logo's helpen klanten zich te herinneren waarom uw bedrijf bestaat en waar het voor staat. Het logo van Apple heeft bijvoorbeeld een 'beet' uit de afbeelding gehaald, niet alleen om het voor klanten gemakkelijker te maken de afbeelding te onthouden, maar ook omdat het aantoont dat het bedrijf bereid is innovatie te verkennen.

Goede logo's zijn onderscheidend

________________________________________

Een ander punt om te onthouden bij de vraag 'wat is een goed logo', is dat de beste afbeeldingen niet simpelweg imiteren wat andere bedrijven in uw branche doen. Hoewel er niets mis is met een beetje concurrentieanalyse om uw creatieve sappen te laten stromen, moet u er niet uitzien als een kopie van de concurrentie.

Als uw logo niet duidelijk is, zullen potentiële klanten moeite hebben om uw merk te onderscheiden van andere mensen in uw sector. Dit betekent dat ze u eerder verwarren met uw concurrenten en hun geld ergens anders uitgeven. Vraag uzelf af: "is dit logo uniek?"

Goede logo's weerspiegelen uw merk

________________________________________

Beroemde bedrijfslogo's zijn een uitdrukking van het bedrijf dat ze hopen te vertegenwoordigen. Het logo van Bang en Olufsen is meer dan alleen een combinatie van letters, het is een uitdrukking van stijl en inzicht in hun vermogen om verwachtingen op zijn kop te zetten. Als u zich afvraagt ​​wat een goed logo is, moet u niet vergeten dat uw merk dingen aan uw klanten zal overbrengen. Dit betekent dat u ervoor moet zorgen dat het bericht dat u verzendt, consistent is met de stem van uw merk.

Begin met het identificeren van enkele van de belangrijkste elementen van uw merkidentiteit en vraag uzelf vervolgens af hoe u uw logo kunt aanpassen om die kenmerken weer te geven. Als uw berichten op sociale media bijvoorbeeld leuk en modern zijn, dan zou uw logo dat ook moeten zijn!

Goede logo's zijn tijdloos

________________________________________

Als je kijkt naar enkele van de beroemdste merklogo's in de geschiedenis, zul je merken dat veel van hen in de loop der jaren zijn veranderd en geëvolueerd. Zelfs de beste logo's hebben van tijd tot tijd een kleine aanpassing nodig, omdat nieuwe trends opduiken en bedrijven evolueren. U hoeft echter niet elke keer een volledige rebranding te hebben als u uw afbeelding wilt vernieuwen.

Hoewel uw logo in de loop van de jaren kan evolueren, moeten de fundamentele elementen ervan hetzelfde blijven als u wilt dat uw klanten u herkennen. Maak met dat in gedachten uw logo zo tijdloos mogelijk. Vermijd alles dat te trendy is, want het is onwaarschijnlijk dat populaire voorkeuren eeuwig zullen blijven bestaan.

De anatomie van een logo: kenmerken van beroemde logo's

________________________________________

Tot dusverre zou u een basisidee moeten hebben van wat een goed logo maakt. De vraag is: hoe ontwerpt u een afbeelding die perfect representatief is voor uw merk?

Goede logo's zijn een mix van kunst en wetenschap. Hier bij Fabrik houden we bij het ontwerpen van een logo rekening met een reeks elementen, waaronder uw doelgroep, de vormen die het meest geschikt zijn voor uw persoonlijkheid en de lettertypen die uw merk ondersteunen.

De hoeksteen van logo-ontwerp, en wat beroemde logo's zo gedenkwaardig maakt, is dat ze de perfecte combinatie zijn van verschillende ingrediënten. Hier zijn slechts enkele van de aspecten waarmee u rekening moet houden wanneer u samenwerkt met uw logo-ontwerpbureau.

1. Kleur

________________________________________

Als je een fan bent van fabricage, dan weet je al alles over het verband tussen kleur en psychologie. De tinten die u voor uw logo kiest, sturen een instant bericht naar de mensen die het zien. Beroemde bedrijfslogo's zijn effectief omdat de gekozen tinten goed passen bij de persoonlijkheid die het merk wil overbrengen.

Houd de reputatie van de kleuren in gedachten bij het nemen van uw beslissing. Sommige kleuren spreken rechtstreeks tot de bedrijfstakken waarvoor ze representatief zijn. Geel en rood zijn bijvoorbeeld meer gangbare kleuren voor de fastfoodindustrie, terwijl blauw goed geschikt is voor gezondheidszorg en technologie.

2. Vormen

________________________________________

Net zoals de kleuren in uw logo cruciaal kunnen zijn voor merkherkenning, is de algehele vorm van uw logo ook belangrijk. Terwijl cirkels bijvoorbeeld gemeenschap en warmte uitstralen, zijn rechthoeken en vierkanten evenwichtiger en ordelijker.

Sommige bekende merklogo's gebruiken een combinatie van vormen in hun logo om verschillende ideeën te demonstreren. Het is echter niet belangrijk om te complex te zijn met uw ontwerpkeuzes, aangezien eenvoud vaak de sleutel is tot wat een goed logo maakt.

3. Typografie

Misschien is een van de gemakkelijkste manieren om een ​​logo te ontwerpen, de naam van uw merk op te nemen. Je hebt dit overal gezien, van Coca-Cola tot FedEx. Als u er echter voor kiest uw naam in uw logo te gebruiken, moet u een lettertype selecteren dat past bij de identiteit die u wilt creëren.

Typografie speelt een belangrijke rol in de manier waarop iemand uw merk waarneemt. Bijvoorbeeld, terwijl swirly schreefloze lettertypen vrouwelijkheid en creativiteit kunnen aangeven, geeft vetgedrukte serif-typografie eerder betrouwbaarheid en traditie aan.

4. Emotie

________________________________________

Onthoud ten slotte dat uw logo slechts één hoofdstuk is in uw merkverhaal. Het moet uw klanten helpen te begrijpen waar uw bedrijf voor staat en wat u op lange termijn wilt bereiken. Een bedrijf dat zich richt op vrouwen, kan bijvoorbeeld vrouwelijke kleuren gebruiken, gecombineerd met een zacht, vloeiend lettertype en ronde vormen. Het algehele effect zorgt voor een warm gevoel dat vrouwen aanspreekt.

Als u nadenkt over wat een goed logo maakt, overweeg dan hoe alle betrokken elementen samenkomen om een ​​gevoel te suggereren. Onthoud dat verschillende elementen een verschillende impact kunnen hebben, afhankelijk van de doelgroep die u aanspreekt.

Beroemde bedrijfslogo's om uw merk te bevrijden

________________________________________

Nu u de basis kent van wat een goed logo maakt, is het misschien een goed idee om enkele van de meest effectieve afbeeldingen ter wereld te overwegen, en wat ze zo speciaal maakt. Bekende merklogo's kunnen een inspiratiebron zijn voor bedrijven die niet zeker weten hoe ze aan de slag moeten met hun visuele identiteit.

Elk succesvol bedrijf, van Nike tot McDonald's, heeft ons immers iets te leren over de mogelijkheden van geweldige branding.

1. Beroemde logo's: Nike

________________________________________

Als het gaat om beroemde bedrijfslogo's, is het moeilijk om de impact van een van de grootste sportmerken ter wereld te negeren: Nike. Het 'swoosh'-logo is oorspronkelijk ontworpen door een student van de Portland State University, Carolyn Davidson genaamd. Interessant genoeg waren de oprichters van Nike niet echt dol op de creatie toen deze voor het eerst werd geïntroduceerd, en beschreven ze het als de optie die "de minst vreselijke" was.


Ondanks zijn lauwe ontvangst is de swoosh een ongelooflijk voorbeeld gebleken van hoe goede logo's eruit moeten zien. Het gevoel van snelheid in het merk en de eenvoudige kinetische kwaliteit die het voor het merk heeft, is perfect voor een bedrijf dat bekend staat om zijn atletische kleding.

2. Beroemde logo's: McDonald's

________________________________________

Een ander ongelooflijk voorbeeld van wat een goed logo maakt, en een inzicht in de kracht van beroemde logo's, is te zien in McDonalds "Golden Arches". Het originele logo uit 1962 bevatte twee bogen, verbonden door een diagonale schuine streep die representatief was voor de architectuur van het restaurant. Maar met het verstrijken van de jaren werd het beeld steeds eenvoudiger.


Tegenwoordig kan het McDonalds-logo op zichzelf sterk staan, zonder de bedrijfsnaam. Belangrijk is dat de heldere rode en gele tinten de tand des tijds hebben doorstaan, omdat ze perfect zijn om eetlust en vreugde over te brengen.

3. Beroemde logo's: Coca-Cola

________________________________________

In tegenstelling tot veel andere beroemde logo's die in de loop der jaren zijn geëvolueerd om de bedrijfsnaam volledig te verwijderen, is de identiteit van Coca-Cola nog steeds verbonden met die unieke typografie die we allemaal hebben leren kennen en waarderen.


Oorspronkelijk ontworpen in 1887, gebruikt het logo een vloeiend scriptlettertype om ideeën over zowel vloeibaar als creatief over te brengen. Hoewel er in de loop der jaren een paar kleine wijzigingen in het logo zijn aangebracht, lijkt de afbeelding die tegenwoordig wordt gebruikt nog steeds erg op het origineel. Het gebruik van de kleur rood helpt nu om opwinding over te brengen voor ieders favoriete koolzuurhoudende drank.

4. Beroemde logo's: Starbucks

________________________________________

We hebben hierboven vermeld dat als het gaat om het bepalen van wat een goed logo is, een element om te onthouden is dat uw afbeelding onderscheidend moet zijn. Beroemde bedrijfslogo's zoals het Starbucks-merk bereiken zeker deze "unieke" essentie. De oorspronkelijke inspiratie voor het iconische beeld was een 16e-eeuws houtsnijwerk met een zeemeermin met twee staarten.


Hoewel het originele Starbucks-logo zwart-wit was, voegde het bedrijf het groen met de tijd toe om hun ethische waarden te vertegenwoordigen en zich te concentreren op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Tegenwoordig is het Starbucks-logo overal ter wereld direct herkenbaar en wordt het vaak geassocieerd met de perfecte kop koffie.

5. Beroemde logo's: Apple

________________________________________

Ten slotte zou elke discussie over bekende merklogo's, of wat een goed logo is, onvolledig zijn zonder de vermelding van de technologische innovator: Apple. Toen Apple ideeën voor goede logo's begon te ontwerpen, ze begonnen complex, met schetsen van Isaac Newton die onder zijn appelboom zat. Een jaar na de oprichting heeft het bedrijf hun logo echter opnieuw ontworpen tot een appel met een hap eruit gehaald.


Door de jaren heen heeft het Apple-logo veel van dat eenvoudige beeld behouden, hoewel kleuren en ontwerpen zijn veranderd. De versie die u vandaag kent, heeft het perfecte hightech-gevoel dat u van een computerbedrijf mag verwachten, gecombineerd met de eenvoud die de klanten van vandaag in hun technologie verlangen.

Richtlijnen van de groten: leren van bekende merklogo's

________________________________________

Zoals hierboven vermeld, heeft elk van de beroemde logo's die we tegenwoordig kennen een les om ons te leren wat een goed logo maakt en het belang van branding. Hier zijn slechts enkele van de belangrijkste berichten waarvan we denken dat bedrijven ze moeten toevoegen aan hun opleiding bij het onderzoeken van beroemde bedrijfslogo's.

Les 1: Eenvoud is de sleutel tot succes

________________________________________

Een van de meest cruciale elementen in de meeste goede logo's is eenvoud. Hoewel het verleidelijk is om jezelf te verliezen in ingewikkelde en complexe ontwerpen, zijn eenvoudige oplossingen gemakkelijk te repliceren en ideaal als je je visuele identiteit op alles wilt delen, van je winkelpui tot je website.

Hoe gemakkelijker het menselijk brein een afbeelding kan verwerken, hoe gemakkelijker het is om dat pictogram te onthouden. Het is om deze reden dat de meeste merken hun best doen om eenvoudige ideeën te bedenken die klanten niet moeilijk kunnen verteren. Bedrijven helemaal van Ikea tot IBM volgen deze regel, maar een van de bekendste logo's om naar te kijken voor eenvoud is die van Target:


Het Target-logo vereist geen uitleg omdat er niets ingewikkelds aan is. De afbeelding is gewoon twee rode cirkels op een witte achtergrond, die het beeld van een roos krijgen.

Les 2: Veelzijdigheid is waardevol

________________________________________

Goede logo's zijn eenvoudig omdat basisafbeeldingen gemakkelijker te onthouden zijn. Eenvoud maakt uw afbeeldingen echter ook veelzijdiger. Immers, als je hele merkboodschap afhangt van het gebruik van kleur en arcering in je logo, dan verlies je de impact op het moment dat de visual in zwart-wit verschijnt, of moet worden verkleind voor een kleiner product.


Een flexibel logo is er een dat u op talloze afbeeldingen, producten en websites kunt plaatsen zonder afbreuk te doen aan de algehele impact. Voordat Raymond Loewy in 1971 het logo-ontwerp van Shell bijvoorbeeld een broodnodige make-over gaf, veranderde het voortdurend en raakte het verouderd. Zodra Loewy echter een eenvoudiger, veelzijdiger ontwerp ontwikkelde, begon het bedrijf op een positievere manier te groeien.

Les 3: Slim is beter dan mooi

________________________________________

Goede logo's moeten aantrekkelijk zijn - dat is een gegeven. Mensen begeren en onthouden mooie dingen. Dit betekent dat hoe aantrekkelijker uw logo is, hoe gedenkwaardiger het wordt. De schoonheid van een logo is echter meer dan alleen de huid diep. Als je echt indruk wilt maken, moet je ontwerp ook slim zijn, waarbij je kleur en vorm gebruikt om een ​​cruciale boodschap over te brengen.

Naarmate de markt drukker wordt, is slim ontwerp de sleutel om uw publiek te boeien. Enkele van 's werelds beroemdste bedrijfslogo's zijn bijvoorbeeld ongelooflijk in het gebruik van negatieve ruimte om de geest te inspireren en het terugroepen van producten te bevorderen. Kijk maar eens naar FedEx.

De pijl in het FedEx-logo is niet alleen een interessant gebruik van vormen, het toont ook de bedrijfswaarden van vooruitstrevende service en snelheid aan.

Les 4: Kleur is koning

________________________________________

We hebben de waarde van kleur in logo-ontwerp hierboven al genoemd, maar weinig mensen beseffen hoe belangrijk deze simpele factor kan zijn. McDonald's gebruikt bijvoorbeeld niet alleen rood of geel in zijn afbeeldingen, omdat het weet dat beide kleuren mensen hongerig kunnen maken. Het gebruikt de perfecte combinatie om op te vallen als de perfecte oplossing voor hongerige bestuurders op de snelweg.


Meerdere kleuren zijn moeilijk te verkrijgen bij het ontwerpen van een logo, maar ze kunnen effectief werken in de juiste omstandigheden. Google, Windows en eBay zijn bijvoorbeeld allemaal ongelooflijk goed in het gebruik van meerdere kleuren in hun logo om creativiteit en diversiteit te demonstreren.

Les 5: Zorg ervoor dat u de tand des tijds doorstaat

________________________________________

Tot slot, zoals we hierboven vermeldden, zullen maar weinig logo's eeuwig meegaan, maar dat betekent niet dat je 'tijdloosheid' niet tot een van je primaire doelen moet maken - vooral als beroemde logo's iets zijn om aan voorbij te gaan. Er zijn tal van beroemde bedrijfslogo's die erin zijn geslaagd om veranderende trends en ideeën te overleven met weinig tot geen aanpassingen.


Het Disney-logo is een perfect voorbeeld van een merk dat jarenlang meegaat! De klassieke Disney-typografie ontstond in 1995 en is sindsdien ongewijzigd gebleven en perfect om de magie van de Disney-merkidentiteit te vertegenwoordigen.

De sleutel tot het succes van Disney en een belangrijk element in veel goede logo's is dat het bedrijf een afbeelding heeft gecreëerd die precies past bij hun visie en doel. Het leuke en creatieve lettertype toont Disney's focus op fantasie, en de kleuren zijn eenvoudig, dus het komt goed naar voren in elk formaat.

Als het beeld telt: wat maakt goede logo's zo goed

________________________________________

Uiteindelijk is een goed logo niet het enige dat bepaalt of je een succesvol merk bouwt of niet, maar het juiste imago kan een krachtige boost geven. Logo's geven de wereld rondom uw bedrijf direct een visuele weergave van waar uw bedrijf voor staat. Zoals ze zeggen, zegt de juiste foto echt meer dan duizend woorden.

Het probleem is dat veel organisaties moeite hebben met het bedenken van een logo dat hun essentie weergeeft en de naamsbekendheid bevordert. Hoewel u misschien een beeld heeft van waar uw bedrijf over gaat, is het moeilijk om dat beeld op papier vast te leggen. Dat is waar logo-ontwerpbedrijven zoals Fabrik van pas komen.

Terwijl u op zoek bent naar advies om uw logo-ontwerp een boost te geven, is het natuurlijk handig om enkele beroemde logo's te bekijken voor inspiratie. Nike, McDonald's, Coca-Cola en vele andere fantastische merken zijn tenslotte gedenkwaardig vanwege meer dan alleen hun logo-ontwerp, maar het is veilig om te zeggen dat het juiste merk en visuele identiteit helpt.

Beroemde bedrijfslogo's geven u inzicht in de ideeën die in verschillende branches gebruikelijk zijn en laten uw fantasie de vrije loop. De juiste logo's kunnen u zelfs belangrijke lessen leren over eenvoud, tijdloosheid en creativiteit, zodat u volledig voorbereid bent als het gaat om het informeren van uw merkadviesbureau.

Hoe eenvoudig ze ook lijken, logo's inspireren sterke associaties met uw merk, waardoor ze uw klanten overtuigen om u te vertrouwen en uw producten te verkiezen boven uw concurrenten. Een logo-ontwerp spreekt voor uw bedrijf, dus zorg ervoor dat het de juiste dingen zegt.

Meld u vandaag nog aan bij Triple Ace om onze laatste gedachten en advies over branding rechtstreeks in uw inbox te ontvangen! Of waarom volgt u ons niet op LinkedIn?


https://fabrikbrands.com/famous-company-logos-and-what-makes-a-good-logo/

10 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven