Zoeken
  • Arnold

Wat is grafisch design?

Bijgewerkt op: 17 okt 2020

Graphic Designs

Grafisch ontwerp is een vak waar het gaat om het creëren can visuele content om bepaalde boodschappen over te brengen. Door gebruik te maken van visuele lagen en lay-outs, maken grafische ontwerpers in combinatie met teksten en afbeeldingen een ontwerp dat past bij de doelgroep. Het gaat hier om communicatie.


Grafisch design gaat om het visueel vormgeven van gebruikservaring

Grafisch ontwerp is een eeuwenoude kunst dat terug gaat van de Egyptische hiërogliefen tot grottekeningen van duizenden jaren geleden. De term werd waarschijnlijk voor het eerst gebruikt rond de jaren 20 van de vorige eeuw vanuit de printindustrie. Nog steeds omvat het verscheidene taken als het ontwerpen van logo’s. Hier heeft grafisch ontwerp een zekere esthetisch en marketingdoel. Ontwerpers trekken de aandacht van kijkers en bezoekers met kleuren, teksten en afbeeldingen. Grafisch ontwerpers in user experience (UX) moeten daarentegen nog het menselijke aspect in acht nemen. Dat betekent dat ze in de schoenen zullen proberen te kruipen van hun doelgroep om zich in te leven in hun gebruikerservaring voor het creëren van aantrekkelijke ontwerpen. Esthetiek moet een doel hebben, zoals traditionele kunst dit vaak niet heeft. Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wanneer je ontwerpt voor UX:

  1. Denk aan de informatiestructuur van je ontwerpen om gebruiksvriendelijkheid te verzekeren.

  2. Gebruik je ontwerp skills met de gehele user experience in het achterhoofd.

Een grafisch ontwerp is een emotioneel ontwerp

Hoewel je in deze digitale wereld werkt met digitale en interactieve software, draait het ontwerpen nog steeds op klassieke principes. Het is van belang om de juiste snaar te raken van je doelgroep al bij het eerste gezicht. Grafisch ontwerp wordt dan ook vaak geassocieerd met emotie en dat is niet zonder reden. Het begrijpen van de kleurentheorie en het belang snappen van kleurkeuze hoort in de basis skills van een ontwerper. De kleurenpallet moeten niet alleen passen bij het betreffende bedrijf of organisatie maar ook bij de gebruikservaring van hun klanten. Een oog hebben voor detail en hoe elementen een bepaalde toon complimenteren is essentieel – sans serif lettertype past bijvoorbeeld mooi bij een emotie als blijheid. Ontwerpen moet gebeuren met het gehele plaatje in het achterhoofd. Denk aan hoe gebruikers zich voelen bij het zien van je ontwerpen en hoe dit invloed zal hebben in hun customer journey. Je kunt je bezoekers sturen om een bepaalde actie op je website te laten uitvoeren, zoals hun gegeven achterlaten bij een landingspagina waar jij ze heen stuurt.


In de huid kruipen van je gebruikers helpt je om hun rol beter te begrijpen. Daarom heeft grafisch ontwerp ook veel weg van psychologie. Een aantal elementien die hier invloed op hebben en waarmee je kunt spelen zijn:

  • Herhalingen

  • Patronen

  • De Gulden Snede

  • Regel van derden

  • Symmetrie en balans

  • Typografie

Opsommend, je doel als grafisch ontwerper is om informatie weer te geven met een balans tussen esthetiek en user experience terwijl het past bij de visies en missies van het bedrijf. Met een visuele weergave wil je je gebruikers sturen in een bepaalde richting om ze een bepaalde actie te laten uitvoeren. Bezoekers verwachten niet alleen bepaalde elementen op voorspelbare plekken, maar hebben soms ook hulp nodig van visuele aanduidingen om ze de weg te wijzen. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, dus zorg voor visuele content dat niet alleen prachtig voor het oog is, maar ook nuttig is.

17 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven