Zoeken
  • Arnold

De ultieme gids voor online adverteren in 2020

Leer hoe u reclame kunt gebruiken om een magnetisch merk op te bouwen dat klanten aantrekt, een aanhang opbouwt en inkomsten genereert.

-----------------------

Wat komt er in je op als je het woord adverteren hoort?


Denk je aan banneradvertenties op je favoriete website? Die hilarische Super Bowl-commercials? De reclameborden langs de snelweg of posters in de metrostations?


Hoewel de meesten van ons een redelijk goed idee hebben van hoe advertenties eruit zien, is het een beetje moeilijker om vast te stellen wat het precies betekent - en hoe het goed te doen.


Van de drukpers tot pop-upadvertenties, adverteren is zeker met de tijd veranderd. Desondanks is de behoefte aan adverteren niet veranderd, en evenmin aan de technieken en praktische tips die zorgen voor kwaliteitsadvertenties. Dat is wat we in deze gids behandelen.

------

Goede reclame is ontworpen om extreem invloedrijk, gedenkwaardig en soms gewaagd te zijn. Het doorbreekt de rommel en het lawaai van het dagelijks leven, verstoort de aandacht van de kijker en eist hun aandacht.


Of het nu op een reclamebord is of op de achterkant van een restaurantmenu, reclame kan op verschillende manieren voor uw bedrijf aan de slag gaan:


Om de bekendheid van uw merk te vergroten


Om potentiële klanten naar uw bedrijf te trekken


Om de verkoop van zowel nieuwe als bestaande producten te stimuleren


Om een ​​nieuw product of dienst op de markt te brengen


Om uw product te onderscheiden van uw concurrenten


Adverteren kan ook op verschillende manieren worden uitgevoerd. Radiocommercials, billboards, merkt-shirts en aanbevelingen op sociale media tellen allemaal als reclame - zoals we later in deze gids zullen bespreken.


Maar ten eerste: hoe verschilt reclame van marketing?



Adverteren versus marketing

Marketing is het grote plaatje van hoe een bedrijf van plan is de bekendheid van hun merk te vergroten en klanten te overtuigen om een ​​aankoop te doen, terwijl adverteren het proces is van het creëren van overtuigende boodschappen rond deze brede doelen. Adverteren is een onderdeel van marketing, de overkoepelende term voor communicatie met uw publiek.


Marketing omvat een aantal verschillende kanalen, zoals sociale media, e-mailmarketing, public relations, SEO en betaalde advertenties.


Als alternatief is adverteren slechts een onderdeel van marketing.


De overkoepelende marketingstrategie van een bedrijf omvat doorgaans een advertentieplan. Het advertentiegedeelte zoomt in op het specifieke proces van het creëren en publiceren van de overtuigende berichten om klanten tot actie te bewegen.


Hoe u online kunt adverteren

Op dit moment gebruiken meer dan 4 miljard mensen internet. Dit aantal is met 300% gestegen ten opzichte van 2005. Het punt is dat het internetgebruik enorm stijgt en het stopt niet.


Als u niet online adverteert, loopt u achter op de curve. Internet biedt u niet alleen directe toegang tot meer dan de helft van de wereldbevolking - waaronder meer dan de helft van uw doelgroep - maar het biedt ook zoveel verschillende kanalen waarop u kunt adverteren.


Marketeers hebben nu de flexibiliteit om hun doelgroepen op meerdere fronten te bereiken, op meerdere manieren en voor meerdere budgetten. Er zijn ook een aantal tools (waarvan er vele gratis zijn) die u kunnen helpen bij het uitvoeren van uw advertentiestrategie.


Dit zijn de meest voorkomende manieren om online te adverteren:



Betaalde zoekadvertenties

Of het nu Google, Yahoo of Bing is, alle zoekmachines hebben hun eigen betaalde advertenties. Dit wordt pay-per-click of PPC genoemd en omvat het bieden op zoekwoorden en het plaatsen van advertenties boven of naast de zoekresultaten.


Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert met een van die zoekmachines, kunnen adverteerders advertenties weergeven boven organische zoekresultaten. Dat is wat PPC zo krachtig maakt: het geeft uw advertenties eersteklas onroerend goed aan mensen die al op zoek zijn naar relevante onderwerpen.


De bovenste vermeldingen in het rode vak zijn advertenties. Organische zoekresultaten, die als resultaat van SEO naar voren kwamen, stonden onder het kaartfragment.


Adverteren op sociale media

Socialmediaplatforms weten hoe waardevol hun inhoud is, en daarom bieden ze de mogelijkheid om posts te sponsoren of een boost te geven. Social media-advertenties brengen uw boodschap onder de aandacht van uw doelgroep en moedigen hen aan om deel te nemen, door te klikken en te kopen.

Sociale mediasites geven steeds vaker voorrang aan advertentieruimte boven organische inhoud, omdat het meer inkomsten oplevert.

Of je nu een beginnend of een gloednieuw bedrijf bent, overweeg om wat advertenties op sociale media te plaatsen. Deze zullen niet alleen reclame maken voor uw producten en diensten, maar ook uw sociale media-pagina's promoten en uw volgers vergroten.

Platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter hebben elk hun eigen versie van dergelijke advertenties.

Native advertenties en gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud bestaat al sinds 1922, toen merken hele radioshows zouden sponsoren. Tegenwoordig verwijst gesponsorde inhoud meer naar native ads en blog- of artikelinhoud die wordt gesubsidieerd door merken.

Heb je ooit een Buzzfeed-artikel gelezen waarin veel werd verwezen naar een bepaald product of een bepaalde dienst of deze aanbeveelde? Het werd waarschijnlijk gesponsord door een bepaald merk.

Bekijk dit artikel, 10 redenen om uw telefoon op uw volgende reis te bewaren, gepromoot door agoda, een hotel- of bestemmingsboekingssite. Promoot het schaamteloos de diensten van agoda? Nee. Het primaire doel is om te entertainen en te informeren, hoewel er in de inhoud een paar keer naar agoda wordt verwezen.

Bovenaan geeft de naamregel de sponsoring van agoda weer, net voordat de inhoud begint. En terwijl u naar beneden scrolt, staat er een andere advertentie in de inhoud.

Gesponsorde inhoud is een geweldige manier om uw merk te promoten in inhoud waarmee uw publiek al bekend is.


Banner- en display-advertenties

Banner- en display-advertenties zijn een uitbreiding van zoekadvertenties en volgen een vergelijkbaar PPC-model. Maar in plaats van een op tekst gebaseerde advertentie, zien consumenten een meer visuele advertentie.


Banneradvertenties zijn doorgaans de horizontale vakken bovenaan een webpagina, terwijl display-advertenties kleiner van aard zijn en aan de zijkant worden weergegeven (zoals in de bovenstaande schermafbeelding).

Of u nu kiest voor traditionele gedrukte advertenties in tijdschriften of metrostations of voor online promotie op sociale media of zoekmachines, er zijn een paar regels die zorgen voor geweldige advertenties. Hieronder vindt u enkele praktische tips voor adverteren die u op al uw advertenties kunt toepassen.


Praktische tips voor adverteren

Er zijn veel praktische tips, tips en trucs als het gaat om adverteren. Het is een kunst die in de loop der jaren is geperfectioneerd, en met de opkomst van moderne advertenties en nieuwe media blijven best practices zich manifesteren.

In dit gedeelte gaan we echter in op vijf bekende advertentieconcepten die vandaag de dag nog steeds werken, ongeacht de advertentiemethode of het medium dat u gebruikt.

Bij correct gebruik zullen deze advertentietechnieken wonderen doen voor uw merk en producten.


Doe een beroep op emoties.

Hoewel je de ASPCA misschien niet als een bedrijf beschouwt, is hun onvergetelijke Sarah McLachlan-commercial het perfecte voorbeeld van het gebruik van emotionele aantrekkingskracht om mensen tot actie te verleiden.

Voor de meesten van ons zijn de afbeeldingen in die commercial moeilijk te bekijken - we kunnen zelfs afwenden. Maar omdat het aan ons hart trekt, is de kans groter dat we doneren aan dieren in nood na het zien van de gruwelen die ze doormaken.

Studies tonen aan dat mensen vertrouwen op emoties, in plaats van informatie, om merkbeslissingen te nemen. Emotionele reacties op advertenties beïnvloeden de intentie van een persoon om meer te kopen dan de daadwerkelijke advertentie-inhoud.

Of je nu geluk, verdriet, angst of woede probeert op te wekken, door een beroep te doen op emoties kan je doelgroep je boodschap voelen - niet alleen lezen of horen.


Creëer positieve associaties.

Wanneer consumenten uw product associëren met een gevoel van geluk, prestatie of bereikt doel, is de kans groter dat ze het opmerken, zich uw product of dienst herinneren en een aankoop doen.


Eigenlijk bent u hier waarschijnlijk eerder aan de ontvangende kant geweest zonder het zelfs maar te beseffen. Heb je ooit je favoriete beroemdheid of Instagram-influencer zien poseren met een product of merk en heb je ontdekt dat je hetzelfde wilde zijn, doen of er uit wilde zien? Bedrijven creëren deze onbewuste connectie in advertenties in de hoop dat u uw positieve gevoelens associeert met het product of de service die ze promoten.


Pakkende liedjes als 'Nationwide staat aan jouw kant' is een voorbeeld van het helpen van mensen om vriendelijkheid te associëren met het merk Nationwide. Coca-Cola heeft een merkadvertentiecampagne die hun product in verband brengt met vrienden, familie en plezier. Als je bedenkt welke versnaperingen je wilt serveren op een feestje of een picknick meenemen, Coca-Cola wil dat je aan ze denkt.


Bedenk bij het maken van uw advertenties met welke gevoelens, verlangens of doelen u wilt dat uw merk wordt geassocieerd. Verwerk deze gevoelens of doelen in uw advertenties door middel van verhalen of video's. Zoek naar influencers die aansluiten bij de kernwaarden en het gedrag van uw merk en neem ze op om positieve associatie te bevorderen.



Breng een bandwagon-effect tot stand.

Mensen willen erbij horen. Het is de menselijke aard. Noch jij, noch ik zijn er immuun voor.


En het is dit basale menselijke verlangen dat het bandwagon-effect zo effectief maakt. Mensen willen niet buitengesloten worden. Ze vinden waarde in de mening van hun collega's, en ze willen zeker niet de enigen zijn die niet het nieuwste en beste product gebruiken.


Merken als Maybelline begrijpen dit concept goed en gebruiken het in hun advertentievoordeel. Elke twee seconden wordt een tube van hun best verkopende mascara gekocht, een statistiek die sociaal bewijs levert en hun claim van 'Amerika's favoriete mascara' verder ondersteunt.


Gebruik getuigenissen van klanten, enquêtegegevens of deelbare inhoud om uw merk te adverteren als een merk dat het waard is om te volgen of te kopen. Kies een andere benadering door een korting te promoten voor het delen van uw merk met een vriend of familielid - zodat uw publiek de verkoop voor u doet. Gebruik uw advertenties hoe dan ook om een ​​inclusieve omgeving te creëren waar mensen graag bij willen zijn.



Focus op voordelen boven functies.

Functies en voordelen zijn twee heel verschillende dingen. Kenmerken zijn de details van het product of de service die u verkoopt, zoals de afmetingen van een bank of de ingrediënten van een eiwitreep. Voordelen, aan de andere kant, verklaren waarom iemand een bank of eiwitreep van jou zou moeten kopen en hoe zijn leven er baat bij zou hebben.


Advertenties moeten gericht zijn op het voordeel dat uw product of service oplevert, niet uitleggen wat u fysiek verkoopt.


Bedenk hoe Southwest Airlines adverteert. In plaats van regel voor regel uit te leggen wat een Business Select-ticket te bieden heeft, schetst Southwest een beeld van hoe het leven zou zijn als u een aankoop zou doen. In deze advertentie richten ze zich op de voordelen.


In plaats van kostbare advertentieruimte te verspillen aan uw productspecificaties of servicegegevens, kunt u praten over de manieren waarop een aankoop een positieve invloed kan hebben op uw klanten. Als u het goed doet, zou uw creatieve advertentie boordevol voordelen hen dan inspireren om de functies zelf te onderzoeken.



Gebruik verhalen vertellen.

Niet anders dan ons verlangen om erbij te horen, is onze hang naar een goed verhaal. Storytelling helpt om een ​​groter plaatje van een merk of bedrijf te schetsen, niet alleen om een ​​enkel product of dienst te promoten. Wanneer verhalen bij iemand resoneren, is het veel gemakkelijker om hem of haar te motiveren om actie te ondernemen.


Verhalen vertellen is de enige techniek die u in al uw advertenties moet proberen te verwerken. Als u nog niet bent begonnen met het maken van het algemene verhaal van uw merk, zou u dat zeker moeten doen. Onderzoek toont aan dat verhalen die een merk illustreren als 'noodzakelijk, geloofwaardig en integraal' het meest effectief zijn voor het betrekken en beïnvloeden van consumenten.


Dove maakt gebruik van storytelling in haar campagnepartnerschap met Operation Homefront. De video's bevatten echte verhalen van militairen en hun families die herenigd worden. De advertenties maken niet rechtstreeks reclame voor Dove-producten, maar vertellen in plaats daarvan het merkverhaal van Dove (en trekken ook een paar harten aan het hart).


Door uw merkverhaal te bepalen, leert u hoe u uw merk het beste kunt bespreken bij alle marketinginspanningen, niet alleen bij advertenties.


Laten we nu eens kijken naar enkele van de meest memorabele advertentiecampagnes, waarvan er enkele deze praktische tips in praktijk brengen.



Vijf gedenkwaardige advertentiecampagnes

De beste advertenties zijn de beste leraren. Of het nu gaat om copywriting, ontwerp, medium of doelgroep, goed uitgevoerde campagnes kunnen u altijd iets nieuws leren over adverteren of positionering.


(Overweeg de 'We Can Do It'-advertentie van Westinghouse Electric ...)


Hier zijn vijf campagnes die een merkbare stempel hebben gedrukt op de advertentiegeschiedenis:



1. Nike: doe het gewoon

Eind jaren tachtig lanceerde Nike zijn "Just Do It" -campagne.


Op dat moment verkocht Reebok Nike beter dan Nike, en Nike moest snel handelen om te kunnen concurreren met het sneakerconglomeraat.


Maar het was niet alleen de zin van drie woorden die wereldwijde aandacht trok. Hun nieuwe advertentiecampagne was ook gericht op echte mensen die hun producten droegen en aan het sporten waren, in plaats van gewoon zelf kleding en sneakers te tonen.


Deze krachtige combinatie van mensen plus product hielp Nike om van $ 800 miljoen in 1988 naar $ 9,2 miljard slechts 10 jaar later te gaan.



2. De Absolut Vodka-fles

Wist je dat de advertentieserie 'Bottles in the Wild' van Absolut de langste ononderbroken campagne in de geschiedenis is?


De campagne was de poging van Absolut om hun naam internationaal te laten groeien, vooral in de Verenigde Staten. Het bevatte de Absolut-fles in verschillende steden en landen over de hele wereld.


Het werd gelanceerd in 1985 en liep tot 2000 en duurde maar liefst 25 jaar.


De campagne van Absolut hielp het bedrijf te laten groeien van een klein deel van het marktaandeel van wodka (2,5%) tot meer dan de helft van het Amerikaanse geïmporteerde marktaandeel.


Tot op de dag van vandaag is het merk Absolut het vierde grootste gedistilleerde bedrijf, dankzij de focus op het algemene verhaal, niet alleen op het product zelf.



3. Miller Lite

De mensen bij Miller Lite gebruikten differentiatie om hun doel te bereiken: "echte mannen" ertoe brengen om gewillig light bier te drinken. Met hun “Great Taste, Less Filling” -campagne behielden ze na de lancering van deze eerste campagne nog tientallen jaren een leidende positie op de markt voor licht bier.



4. Volkswagen

Hoewel Volkswagen officieel zijn productie van Kevers heeft stopgezet, zal zijn iconische "Think Small" -campagne voor altijd in de reclamegeschiedenis blijven zitten.


Reclamebureau Doyle Dane & Bernbach (DDB) wist dat het de mening van de consument moest veranderen als het wilde concurreren met marktleiders. Dus gaf VW toe dat, hoewel de Kever in feite klein was, het nog steeds een kracht was om rekening mee te houden en de aankoop waard was.


Authenticiteit en eerlijkheid gingen een lange weg in deze schijnbaar kleine campagne.



5. Dos Equis

Met zijn edgy, coole en verfijnde esthetiek is het geen verrassing dat de campagne 'The Most Interesting Man in the World' Dos Equis op de kaart zette.


Deze campagne creëerde een positieve associatie tussen het Dos Equis-bier en het gevoel van verfijning en evenwicht. De verkoop steeg snel met 22% na de lancering van de campagne.


Nog indrukwekkender was hoe Dos Equis succes vond in een tijd waarin ambachtelijke bieren voet aan de grond kregen op de markt en geïmporteerd bier een hit van 4% kreeg. Deze campagne was een belangrijk onderdeel van dat succes.


Leer van de professionals om te leren hoe u de aandacht van uw publiek trekt. Deze campagnes zijn een goed voorbeeld van hoe merken echte verhalen, echte mensen en echte gesprekken hebben gebruikt om hun bedrijf te laten groeien.



Adverteren helpt u beter te groeien

Uitgerust met een dichte, dynamische geschiedenis, is adverteren een ongelooflijk hulpmiddel om toe te voegen aan uw marketingtoolbox.


Tussen gedrukte advertenties, radiosponsoring, tv-commercials en promotie op sociale media zijn de mogelijkheden om te adverteren en uw merk te promoten eindeloos.


Om het beste in contact te komen met en betrokken te raken bij uw publiek, spreekt u de taal van uw klanten, doet u een beroep op hun emoties en speelt u in op hun verlangen om deel uit te maken van een gemeenschap. Creëer een duidelijk en authentiek merkverhaal om te illustreren hoe uw merk aansluit bij hun waarden.


Door deze beproefde methoden toe te passen op uw advertenties, bouwt u een magnetisch merk op dat klanten aantrekt, volgers genereert en inkomsten genereert.


Doe dit en uw merk groeit uit tot een begrip dat de tand des tijds doorstaat - net als adverteren zelf.

https://blog.hubspot.com/marketing/advertising

14 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven