Zoeken
  • Arnold

De perfecte poster, hoe maak je die?

Weet u niet zeker hoe u een poster moet maken? Hier zijn enkele eenvoudige technieken voor het ontwerpen van posters die je kunt gebruiken om je eigen coole poster te maken om je aanstaande project of evenement te promoten.

---------------


Tenslotte! U bent klaar om uw fotoseries met de wereld te delen. Of een nieuwe kunsttentoonstelling. Of illustratieproject. Maar hoe haalt u het publiek - en potentiële klanten - naar uw evenement? Een geweldige poster is een goede plek om te beginnen.

Nooit eerder je eigen poster hoeven maken? We hebben enkele eenvoudige tips voor het ontwerpen van posters verzameld die u zullen helpen uw posterideeën tot leven te brengen en ervoor te zorgen dat uw volgende evenement vol zit! Laten we erin duiken.

Schets het eerst uit

Voordat u aan de slag gaat met het maken van uw eigen poster, heeft u een idee nodig van hoe u de gegevens aan uw publiek wilt presenteren. Hoewel het verleidelijk is om er zoveel mogelijk informatie in te proppen, overdrijf het niet! Overvolle ontwerpen vol met te veel tekst en informatie zijn eigenlijk minder effectief dan eenvoudigere posterontwerpen. Bij twijfel, knip het uit.

Door te gaan zitten en uw posterideeën op papier te schetsen, kunt u mentaal de informatie organiseren die u met de kijker wilt delen. Als je liever digitaal werkt, overweeg dan om je ontwerp te wireframen voordat je aan de slag gaat in Photoshop (of wat je favoriete tool ook is).

Inspiratie nodig? Er zijn talloze innovatieve posterontwerpen die gebruik maken van dramatisch zwart-wit minimalisme, creatieve plaatsing van foto's en retro-styling om het publiek te lokken. Blader door winnaars van ontwerpwedstrijden of bekijk prachtige online ontwerpportfolio's voor meer ideeën over het maken van een poster. Download gerust enkele postersjablonen om aan de slag te gaan. Wees niet bang om nieuwe dingen te proberen en grenzen te verleggen om de aandacht van kijkers te trekken.

Kies een opvallende kop

Uw kop moet de aandacht van mensen trekken. Het moet ervoor zorgen dat ze naar uw poster kijken en de rest van de informatie lezen die u met hen probeert te delen.

Een Halloween-feest, bruiloft, komische conventie - soms zorgt de kop voor zichzelf. Dit is een mooi pluspunt, omdat je hierdoor meer tijd kunt besteden aan andere gebieden (zoals typografie) van je posterontwerp. Dat betekent niet dat je hier wat creativiteit niet kunt gebruiken: een Halloween-feest kan gemakkelijk worden hernoemd naar iets griezeligs en onheilspellends zonder de boodschap op te offeren.

Voor posterontwerpen waar een kop minder voor de hand ligt, kan het een uitdaging zijn om je hele idee samen te vatten in een enkele zin (of zelfs een enkel woord) die perfect weergeeft wat je wilt overbrengen. Neem de tijd om dit element goed te krijgen. Wees creatief! Zorg ervoor dat het niet misleidend of verwarrend is.

Selecteer een mooi kleurenpalet

Uw kleurenpalet kan het uiterlijk van uw posterontwerp aanzienlijk veranderen en kijkers beïnvloeden op subtiele manieren die u niet had verwacht. Gekozen kleuren zijn erg belangrijk en kunnen de toon van uw stuk volledig veranderen.


Gedurfde kleuren passen niet bij elk ontwerp, dus vermijd de verleiding om superverzadigde tinten of heldere primaire kleuren te gebruiken in elke poster die je uitzet. Een bandposter ziet er misschien geweldig uit met een zwart-wit monochroom palet, maar als je een veganistische voedselmarkt promoot, wil je waarschijnlijk iets rustigers en aardser.

Een andere populaire keuze tegenwoordig? Pastels en aardetinten. Kijk of deze trendy tinten goed passen bij uw volgende project. Experimenteer gewoon en kijk wat er gebeurt: u kunt veel plezier beleven aan het uitproberen van nieuwe kleurencombinaties die de look en feel van een ontwerp volledig veranderen.

Beperk de details

Een overzichtelijke poster is een in het oog springende poster. Overweeg zorgvuldig de details die u wilt opnemen. Bewaar alleen die ideeën die absoluut essentieel zijn voor uw ontwerp. Hoe eenvoudiger uw presentatie, hoe effectiever het resultaat zal zijn.

Stel dat u probeert een kunsttentoonstelling van twee weken te promoten in een plaatselijke galerie. Als evenement op korte termijn is eigenlijk heel weinig informatie nodig. U hoeft geen kleine miniaturen te plaatsen van elk stuk dat de kunstenaar daar laat zien, samen met een persoonlijke biografie, hun foto en een hoop andere informatie. Je doel is immers simpelweg om mensen naar de locatie zelf te trekken. In plaats van mensen te overspoelen met tonnen tekst, moet u het simpel houden!

Vertel ze in plaats daarvan de naam van de artiest, de locatie en wanneer ze daar zouden moeten zijn en gebruik alleen het beste (of meest herkende) stuk van de artiest als voorbeeld op de poster. Dat is het!

Maak de visuele hiërarchie

Simpel gezegd: hiërarchie is de weergave van informatie op basis van het belang van zijn rol in het beoogde ontwerp. Het bepaalt de grootte van de tekst en de plaatsing ervan. Het leidt het oog ook door uw poster en helpt de kijker om de stroom van uw informatie gemakkelijker te begrijpen. Een goede doorstroming leidt tot een goed ontwerp.

Nu u klaar bent om uw eigen poster te maken, rangschikt u de informatie die u presenteert in volgorde van belangrijkheid. Als uw posterontwerp heel weinig tekst bevat, kunt u wegkomen met een gewaagde en eenvoudige afbeelding of pictogram. Als het ontwerp is geladen met tekstuele informatie, wil je dat de tekst je focus is. Voor dat soort ontwerp wil je een grote kop, met de tekst opgedeeld in stukjes.

Deze tekst bevat drie basiselementen hiërarchie: kop (die we eerder hebben besproken), tussenkop (een verklaring of stukje informatie dat de kop ondersteunt of versterkt) en hoofdtekst (de rest van de tekstinhoud). Het is belangrijk om de juiste grootte van de tekst te behouden, dus zorg ervoor dat uw kop het grootst is, uw subkoppen middelgroot zijn en dat uw hoofdtekst in het kleinste lettertype is. Meestal wilt u één kop, maar er zijn geen limieten aan het aantal subkoppen of delen van de hoofdtekst. (Laat het gewoon niet te druk worden, onthoud!)

Test je typografie

Waarom concentreer je je niet op het lettertype? Het gebruik van slimme typografie kan een supereffectieve methode zijn om een ​​minimalistisch ontwerp te creëren dat een blijvende indruk maakt. Hier zijn enkele tips om de juiste lettertypen voor u te selecteren:

• Kan het op afstand gemakkelijk worden gelezen? Niet iedereen heeft 20/20 vision en u wilt dat uw poster leesbaar is. Leesbaarheid is buitengewoon belangrijk.

• Heeft u een coole, korte kop? Als dat zo is, kun je hier wat meer plezier beleven en decoratieve of ongebruikelijke lettertypen kiezen. Een lettertype in graffiti-stijl zou bijvoorbeeld ideaal zijn voor een evenement met een stedelijk thema.

• Zijn uw lettertypen complementair? Probeer ervoor te zorgen dat ze qua stemming en persoonlijkheid bij elkaar passen, of in ieder geval goed samenwerken.

• Overweeg de context en het gebruikstype dat geschikt is voor uw ontwerp. Een geldinzamelingsevenement vraagt ​​om een ​​heel andere lettertype-optie dan je zou kunnen gebruiken voor een optreden van een metalband (tenzij het een metalen geldinzamelingsactie is!).

• Beperk uw lettertypeselectie. Houd het idealiter op twee. Meer lettertypen worden visueel al snel verwarrend.

Er komt echter veel meer bij kijken dan alleen dat. U moet ook rekening houden met tekenspatiëring (de afstand tussen letters), voorloopspaties (de afstand tussen twee aangrenzende regels tekst), lettergrootte, gewicht (licht, normaal en vet), regelhoogte (de afstand tussen twee regels tekst) , en hoofdletters (hoofdletters, kleine letters, kleine letters) bij het opmaken van uw typografie voor uw posterontwerp.

Weet je nog dat we het niet eerder hadden over drukte? Dat is vooral belangrijk bij super-typografische ontwerpen. Witruimte is de sleutel tot deze ontwerpstijl: met weinig anders om naar te kijken, wordt uw volledige aandacht gevestigd op de prachtige letters - en uw boodschap.

Ace the Imagery

De afbeelding die u kiest, is waarschijnlijk een van de belangrijkste aspecten van uw posterontwerp. Een goede selectie (of het nu een handgetekende illustratie is, een foto die je zelf hebt gemaakt, een stockafbeelding of iets anders daartussenin) zal je creatie tot leven brengen. De kwaliteit en samenstelling van de afbeeldingen zijn erg belangrijk. Hier gelden enkele vuistregels:

• Controleer het formaat van uw poster. Is de beeldresolutie goed genoeg? Een afbeelding van 640 x 480 px werkt helemaal niet op een poster van 24 inch x 36 inch. Je wilt niet dat gekartelde pixels je ontwerp verpesten!

• Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit. Ga voor de 20 MP-foto over de 4 MP-foto.

• Pas de kleurmodus van uw project aan. Het gebruik van een CMYK-afbeelding op een RGB-poster zal een aantal ongebruikelijke tinten produceren die waarschijnlijk veel verschillen van uw beoogde palet. (Dit is zelfs meer belangrijk als u van plan bent de poster af te drukken en in de fysieke wereld te plaatsen.)

• Is de afbeelding auteursrechtelijk beschermd? Als u niet uw eigen creaties gebruikt, moet u controleren of u de afbeelding wettelijk mag gebruiken. Het gebruik van willekeurige afbeeldingen die je via Google vindt, is niet oké.

Werk aan die negatieve ruimte

Het op nieuwe manieren gebruiken van de beschikbare ruimte is een geweldige manier om unieke en inspirerende ontwerpen te maken. U kunt effectief veel betekenis overbrengen zonder veel (of enige!) Woorden in uw werk te gebruiken. Negatieve ruimte gebruiken is een handige manier om impact te creëren zonder de kijker te overladen met te veel visuele informatie. Overweeg om te experimenteren met dit fundamentele aspect van design en kijk waar het u brengt! De resultaten kunnen werkelijk verbluffend zijn en kunnen een waardevolle artistieke vaardigheid blijken te zijn.

Glijd enkele vormen in

Sommige ontwerpen gebruiken vormen om een ​​visuele flow te creëren en de aandacht van kijkers te trekken. Dit soort ontwerpen is leuk en indrukwekkend en kan echt in het oog springen. Nog beter? Deze ontwerpuitdaging kan je echt uit je comfortzone duwen.

Ontwerp voor uw publiek

Elk element van uw advertentie moet zorgvuldig worden gekozen om de zichtbaarheid ervan voor uw gewenste publiek te maximaliseren. Een posterontwerp dat ze niet aanspreekt, moet worden aangepast, zodat de kans groter is dat u hun aandacht trekt. Kijk voor een goed voorbeeld van ontwerp voor een bepaald publiek naar concert- en clubaffiches / flyers die in de meeste steden te vinden zijn. Meestal zijn ze contrastrijk en gestileerd en bevatten ze bijna geen andere informatie dan wat, waar en wanneer.

Fondsenwervers spreken daarentegen een ander soort publiek aan en gebruiken vaak minder beeldmateriaal ten gunste van meer tekst in hun ontwerpen om de gewenste informatie te verstrekken aan het gewenste publiek en hen hopelijk aan te sporen hun portemonnee te openen.

Voeg een goede oproep tot actie toe

De call-to-action (CTA) is bedoeld om de kijker daadwerkelijk te laten handelen op basis van de informatie die uw posterontwerp biedt.

Om effectief te zijn, moet de CTA goed zichtbaar zijn - en het meest opvallende deel van uw ontwerp. Het kan een eenvoudig gekleurd vierkant zijn dat hen vraagt ​​om te antwoorden met een e-mail of om een ​​feest bij te wonen. Uw posterontwerp moet hun aandacht naar de CTA leiden en ervoor zorgen dat ze ernaar willen handelen. Vergeet niet om uw poster online te delen nadat alles is gezegd en gedaan!

Ik wens je elke keer een uitverkocht evenement, allemaal dankzij je posterontwerp!


https://www.format.com/magazine/resources/design/how-to-make-a-poster

7 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven